Stressfix app

Stressfix appen  är framtagen för dig som behöver stöd med att reducera stress på egen hand. Den här fria smartphone appen är gjord för individuell självreglering. Den finns gratis nedladdningsbar på App store och Googleplay.

 

 

 

 

 

 

 

 

OBS: Appen är självinstruerande och kan användas av alla. I denna första release vänder vi oss dock främst till:

  • Traumatiserade, stressade flyktingar och nyanlända
    samt
  • Relaterad vård och omsorgspersonal samt volontärer.

Stressfix appen ger dig flera metoder att använda för självreglering av din stress. Appen kan enkelt inkludera flera tekniker efter hand. Första metoderna är:

  1. TTT Tapping video (TTT=Tension/Trauma Tapping Technique). Steg två här innehåller PDFer i A4 storlek med TTT metoden beskriven på olika språk.
  2. TTT Tapping med steg för steg instruktioner
  3. GO EFT Tapping (EFT=Emotional Freedom Techniques) där du själv spelar in ditt eget stressande problem och får en guidad interaktiv session. Vi har också temporärt lagt in en instruktion med en länk till den engelsk/arabiska förlagan på app store (endast ios, ej android stöd)

Först bland instruktionerna ligger en beskrivning om vilken som passar bäst för respektive användare. Och sist ligger ett återkopplingsformulär.

Är du stressad eller traumatiserad flykting/asylsökande tror vi du har mest nytta av TTT videon och/eller TTT Tapping. Där är också språket minst viktigt. Du som inte kan svenska kan titta på TTT videon och härma den tecknade Winky. Du kan annars följa med Winky steg för steg i TTT Tapping instruktionen. Peaceful Heart Network har använt TTT metoden framgångsrikt i många år, främst i Afrika där de driver två trauma center. TTT-metoden är utvecklad som Första Hjälpen för emotionell och traumatisk stress. Metoden används i drygt 20 länder över 4 kontinenter. TTT har nått över 100.000 personer i såväl flyktingläger som fängelser, både krigsveteraner och barnsoldater, samt överlevare av folkmord och naturkatastrofer, genom Peaceful Heart Network (www.peacefulheart.se)

Jobbar du inom vård och omsorg antar vi att du är intresserad av att använda den kliniska EFT metoden GO EFT Tapping. Den varianten är också den vanligaste inom senare forskningen på området. GO EFT Tapping har funnits på marknaden i App Store (ej Android) sedan 2012 och är nedladdad i över 65 länder i tusentals exemplar. Till denna svenska variant inkluderad i StressFix har den tecknade figuren Tappy tagits fram för att underlätta för människor i alla åldrar, av olika kön och etnicitet att ta till sig GO EFT Tapping metoden. Se lite mer skrivet om EFT nedan.

Support: 

Email: sara.bern@strikersoft.com.

Sara Bern är projektledare hos Strikersoft av det Vinnovafinansierade projektet som tagit fram denna appen. Skulle det vara tekniskt problem på appen kontaktar hon Strikersofts support.

Sara är dessutom sakkunnig i användningen av alla ingående metoder, certifierad avancerad EFT terapeut samt styrelsemedlem i EFT förbundet.

Appen är släppt publikt i detta projekt även om det är en prototyp. Instruktionernas uppdateras efterhand som vi får återkoppling på användbarheten, en gång om dagen. Genom att swipa uppifrån och ned i instruktionslistan så får man direkt ned de senast tillgängliga instruktionerna. Uppdatera appen om den inte uppförsig som du förväntar dig. Vi kan inte garantera att den går att ladda ned på alla sorters telefoner eller operativsystem. Det är en prototyp fortfarande.

EFT och TTT är:

EFT står för Emotional Freedom Techniques. TTT står för Trauma/Tension Tapping Technique. De är bägge varianter av TFT, Thought Field Therapy. Flera varianter av tapping finns nu på den internationella marknaden. Metoderna kallas Tapping på engelska och Knackning på svenska. Det är kort sagt en enkel stimulans av akupunkturpunkter på överkroppen med egna fingertoppar kombinerat med mental träning.

GO EFT Tapping i den här appen följer den ”evidensbaserade” Kliniska EFTn, som är den vanligaste i forskningssammanhang nuförtiden. (Metoden beskrivs i The EFT manual, av Dr Dawson Church.) Vi kombinerar:

  • stimulans av akupunkturpunkter med de egna fingertopparna
  • och vi lyfter in element av flera andra evidensbaserade psykoterapeutiska metoder. Till exempel exponeringsterapi, kognitiv terapi, acceptansterapi (ACT), och Mindfulnessbased stress reduction (MBSR).

Tapping är en effektiv metod för att snabbt och mjukt kunna hitta och ta bort känslomässiga begränsningar. Metoden kan användas som självhjälp för att stabilisera sitt känsloläge och få ned stress och oro. Den kan också användas tillsammans med en terapeut.

Tapping skapar ofta stressreducering med längre hållbarhet. Se vetenskapliga referenser längre ned.

 

VAD KAN DU ANVÄNDA KNACKNINGEN FÖR OCH HUR?

Knackning är för dig som vill återhämta dig snabbare från och oro och stress under dagen.

Den här metoden kan användas för olika saker, som man burit med sig olika länge. Som att bli av med ilskan efter ett gräl nyligen. Eller för att märkligt snabbt göra sig av med en livslång fobi. Du kanske vill minska frustration över långa väntetider. Eller ta bort oron över en sjukdom.

Knackning kan också användas som första hjälpen för trauma. Det kompletterar behandling för psykologiskt trauma. TTT metoden är utmärkt för detta.

Du kan få fantastiska fördelar av att ta bort begränsande tankar som hindrar dig från framsteg eller läkning. EFT är ett utmärkt verktyg för det. Typiska exempel på begränsande tankar som kan hindra dig från att verkligen förvänta dig en lösning är:

  • Nej, jag förtjänar inte det där jobbet, för jag har inte varit här länge nog.
  • Jag är så gammal, så det är inte konstigt att jag är sjuk.
  • Jag kommer aldrig att få bo kvar här.

Låt knackning bli en vana och du får ett kraftfullt verktyg som alltid finns i närheten. Ja, faktiskt på dina egna fingertoppar.

Du kan prova Tapping på vad som helst. Du får tillåta dig att vara nyfiken och envis. Prova det på dina fysiska besvär också. Framför allt på känslor som besvären väcker hos dig. Det kanske fungerar och det skadar inte.

EFT brukar vara verksam för 85 till 90 % av de som prövar.

Om du knackar på akupunkturpunkterna samtidigt som du har en aktiv pågående stressreaktion i kroppen, så skickar du lugnande signaler till ditt nervsystem. Och du tränar om din stressrespons.

Även om EFT är gjord för att arbeta med känslomässiga begränsningar så har den ofta en positiv spinoff på fysiska problem och begränsningar. Det här beror förmodligen på att stress och mentala blockeringar hindrar vår inneboende läkningsförmåga.

Eftersom stress är en bakomliggande orsak till många fysiska besvär så kan en minskad kortisolhalt absolut hjälpa kroppen att återhämta sig och läka snabbare från många besvär.

Många gånger fungerar knackning så otroligt snabbt och oväntat att den kallas mirakulös. Men ibland måste du vara envis och ha uthållighet för att få effekt. Du kan behöva knacka på ett särskilt problem många gånger från olika perspektiv innan det ger med sig. Ibland kan besväret stiga först, för att sedan minska.

Även om metoden ofta fungerar för dig, så kan det finnas tidpunkter eller problem där metoden inte fungerar. Det betyder inte att metoden är värdelös. Du kan ofta behöva vara mer specifik när du beskriver ditt problem.

Skulle knackandet bli överväldigande för dig, så får du avbryta och kontakta en erfaren Tapping terapeut. Det finns många sätt att knacka på som gör metoden mycket mild och ändå väldigt effektiv.

För personer med Posttraumatisk stress rekommenderas boken: EFT vid PTSD av Gunilla Brattberg, s. 35 och framåt.

Du hittar flera EFT terapeuter på EFT förbundets hemsida: www.eftforbundet.se.  Sakkunniga på TTT finner du via www.PeacefulHeart.se

Vetenskapliga referenser:

Metaanalyser beskriver att EFT i studierna visade måttlig till stor behandlingseffekt för ångest, depression och PTSD. Metaanalyser kombinerar resultaten från många RCT (”Randomized Controlled Trials”) som uppfyller American Psychology Associations (APA) höga standarder. Se referenser nedan:

  • Clond, M., (2016). Emotional Freedom Techniques for Anxiety: A Systematic Review With Meta-analysis. Journal of Nervous and Mental Disease, 204(5), 388-95. doi: 10.1097/NMD.0000000000000483.
  • Nelms, J. & Castel, D. (2016). A systematic review and meta-analysis of randomized and non-randomized trials of Emotional Freedom Techniques (EFT) for the treatment of depression. Explore: The Journal of Science and Healing, 13(6), 416-426. doi:10.1016/j.explore.2016.08.001
  • Sebastian, B., & Nelms, J. (2016). The effectiveness of Emotional Freedom Techniques in the treatment of posttraumatic stress disorder: A meta-analysis. Explore: The Journal of Science and Healing, 13(1), 16-25. doi:10.1016/j.explore.2016.10.001

Följande artikel beskriver EFT som bra för självreglering:

  • Church D, Brooks A. J. The Effect of a Brief EFT (Emotional Freedom Techniques) Self-Intervention on Anxiety, Depression, Pain and Cravings in Healthcare Workers. Integrative Medicine: A Clinician’s Journal, 2010 Oct/Nov, 40-44.

Övriga referenser:

American Psychology Association (APA) i USA har publicerat denna referentgranskade artikel om EFT som en behandlingsmetod, vilken möter APAs kriterier för en rad stressrelaterade tillstånd (bl.a. fobier, ångest, depression och PTSD) http://psycnet.apa.org/record/2012-22644-001. Dessutom så godtas EFT som klinisk fortbildning numera. Klicka här. Nedan ett extrakt:

  • If you’re a medical professional such as a doctor or nurse, you can obtain CME (continuing medical education) credit for EFT Universe training (American Medical Association, American Nurses Credentialing Commission).
  • If you’re a mental health professional such as a psychologist, psychotherapist, or social worker, you can obtain CE (continuing education) credit (American Psychological Association, National Association of Social Work Boards)).

Kaiser Permanente, en av USAs främsta vårdkedjor med över 10 miljoner patienter per år, har i sin tidskrift The Permanente Journal publicerat en rapport om rekommenderad behandling av posttraumatisk stress hos krigsveteraner med hjälp av  EFT: http://www.thepermanentejournal.org/issues/2017/6467-pts.html

Veterans Administration har också nu klassat EFT som en ”generally safe procedure”. http://www.huffingtonpost.com/entry/veterans-administration-approves-eft-emotional-freedom_us_597fc82ee4b0cb4fc1c73be2